PAUSE HERE

26 Jun 2012

LATIHAN BM 012 - BAHAGIAN C

LATIHAN 01


     Zafri seorang anak yang baik. Dia sentiasa mendengar kata ibu bapanya. Dia juga tidak pernah meninggikan suara apabila bercakap dengan orang tuanya. Adnan, adiknya pula suka bergaduh dengan Asrul, jiran mereka. Zafri selalu memberi nasihat kepada Adnan supaya jangan berbuat demikian. Selain itu, Zafri juga sering menegur sikap Adnan yang selalu terlupa membasuh tangan sebelum makan dan suka membeli makanan dan minuman di warong yang kotor. Sikap Adnan yang menggemari makanan manis, berminyak dan tidak berkhasiat juga tidak disenangi oleh Zafri. Dia selalu mengingatkan adik kesayangannya itu supaya mengamalkan pemakanan yang seimbang.

Idea-idea yang mungkin wujud kehadiran unsur nilai/pengajaran:

1. anak yang baik /mendengar kata /tidak pernah meninggi suara - hormat
2. suka bergaduh - mesra
3. memberi nasihat/menegur sikap -kasih sayang
4.terlupa membasuh tangan - menjaga kebersihan
5. menggemari makanan manis - menjaga kesihatan

Cuba bina ulasan anda  yang lengkap: 
Gunakan kata bantu berikut;-
> Penanda wacana ulasan;- Aku (Antaranya) suka (Selain itu) orang (Oleh itu) jadi (Justeru itu) askar
   (Akhirnya).
> Pemulaan ayat selepas penanda wacana :- mak (mesti) pergi (patut) pasar (perlu) wang (wajar ) hilang
   (hendak)

                    Antaranya, kita mesti .............................(nilai/huraian berdasarkan teks). Selain itu,  kita perlu...............................................(nilai/huraian berdasarkan teks) Oleh itu, kita patut.................................
nilai/huraian berdasarkan teks. Justeru , kita wajar.............................................(nilai/huraian berdasarkan teks). Akhirnya, kita hendaklah..........................................(nilai/huraian berdasarkan teks).



LATIHAN 02

Tema : Murid yang bersikap negatif

  Shamsul murid Tahun 6 Anggerik. Setiap hari dia datang ke sekolah dengan pakaian yang kotor dan tidak kemas. Setiap hari dia sampai ke sekolah setelah loceng berbunyi. Apabila ditegur oleh guru kelas, dia asyik memberi pelbagai alasan. Semasa guru-guru mengajar, dia tidak menumpukan perhatian malah mengganggu murid-murid yang lain. Latihan yang diberi oleh guru tidak disiapkan. Murid-murid dalam kelasnya selalu mengadu barang-barang mereka hilang. Apabila disiasat, Shamsul  tidak pernah mengakui bahawa dia yang melakukannya. Dia juga berani melawan guru. Walaupun beberapa kali telah didenda oleh guru disiplin. Murid-murid dalam kelasnya tidak suka berkawan dengannya. Mereka takut pada Shamsul.



Idea-idea yang mungkin wujud kehadiran unsur nilai/pengajaran:
1. pakaian yang kotor dan tidak kemas - menjaga kebersihan/kekemasan diri
2. dia sampai ke sekolah setelah loceng berbunyi - menepati masa
3. memberi pelbagai alasan - mengakui kesilapan
4. tidak menumpu perhatian - tekun/fokus
5. menggangu murid-murid lain - hormat rakan-rakan
6. mengadu barang-barang mereka hilang - jujur/amanah
7. berani melawan guru - patuh/taat/hormat
8. mereka takut pada Shamsul- berani

**Calon-calon hanya perlu memilih lima nilai sahaja untuk diulas.

Cuba bina ulasan anda  yang lengkap: 
Gunakan kata bantu berikut;-
> Penanda wacana ulasan;- Aku (Antaranya) suka (Selain itu) orang (Oleh itu) jadi (Justeru itu) askar
   (Akhirnya).

> Pemulaan ayat selepas penanda wacana :- mak (mesti) pergi (patut) pasar (perlu) wang (wajar ) hilang
   (hendak)


                    Antaranya, kita mesti .............................(nilai/huraian berdasarkan teks). Selain itu,  kita perlu...............................................(nilai/huraian berdasarkan teks) Oleh itu, kita patut.................................
nilai/huraian berdasarkan teks. Justeru itu, kita wajar.............................................(nilai/huraian berdasarkan teks). Akhirnya, kita hendaklah..........................................(nilai/huraian berdasarkan teks).



 LATIHAN 03

     Ibu menyuruh Jamal  ke kedai Pak Nadir  untuk membeli tepung dan gula. Dengan marah Jamal  menunggang basikal ke kedai Pak Nadir. Dia menunggang basikal sambil melepaskan sebelah tangan. Setibanya di kedai, dia pun membeli tepung dan gula. Dia juga membeli gula-gula dan aiskrim. Selepas dia habis makan aiskrim dan gula-gula, dia pun terus menunggang basikal ke rumahnya. Dalam perjalanan ke rumah, dia singgah sebentar di tepi sungai yang berhampiran lalu bermain-main selama beberapa jam.Kemudian,barulah dia pulang ke rumah. Sesampai di rumah dia menyerahkan tepung dan gula kepada ibunya. Wang bakinya tidak dipulangkan. Apabila ibu bertanya akan wang bakinya, dia memberikan alasan wangnya hilang lalu lari ke rumah jirannya semula.

 Idea-idea yang mungkin wujud kehadiran unsur nilai/pengajaran:
 1. marah Jamal  menunggang basikal ke kedai Pak Nadir- taat perintah
 2. menunggang basikal sambil melepaskan sebelah tangan - berhati-hati/menjaga keselamatan
 3. membeli tepung dan gula. Dia juga membeli gula-gula dan aiskrim- mengingati pesanan
 4. singgah sebentar di tepi sungai yang berhampiran lalu bermain-main selama beberapa jam - menghargai
     masa
 5. Wang bakinya tidak dipulangkan - berhemah tinggi
 6. memberikan alasan wangnya hilang lalu lari ke rumah jirannya -  jujur/amanah/bercakap benar

**Calon-calon hanya perlu memilih lima nilai sahaja untuk diulas.

Cuba bina ulasan anda  yang lengkap: 
Gunakan kata bantu berikut;-
> Penanda wacana ulasan;- Aku (Antaranya) suka (Selain itu) orang (Oleh itu) jadi (Justeru itu) askar
   (Akhirnya).

> Pemulaan ayat selepas penanda wacana :- mak (mesti) pergi (patut) pasar (perlu) wang (wajar ) hilang
   (hendak)


                    Antaranya, kita mesti .............................(nilai/huraian berdasarkan teks). Selain itu,  kita perlu...............................................(nilai/huraian berdasarkan teks) Oleh itu, kita patut.................................
nilai/huraian berdasarkan teks. Justeru itu, kita wajar.............................................(nilai/huraian berdasarkan teks). Akhirnya, kita hendaklah..........................................(nilai/huraian berdasarkan teks).




1 ulasan:

  1. salam...semoga contoh latihan dan teknik yang ditunjukkan dapat membantu.

    BalasPadam