PAUSE HERE

02 September 2014

 Hobi saya/faedah-faedah membaca

            Hobi bermaksud sesuatu aktiviti yang dilakukan apabila waktu lapang. Semua orang mempunyai hobi yang tersendiri. Ada bermacam-macam hobi yang boleh dilakukan seperti  membaca, memasak, bermain bola dan berkebun. Hobi saya ialah membaca novel.

          Membaca boleh memberi banyak faedah. Dengan membaca saya dapat membaiki aspek bahasa. Semasa membaca saya dapat melihat ejaan yang betul untuk sesuatu perkataan. Malahan saya akan menemui banyak kosa kata baru. Saya juga dapat membaiki struktur ayat yang betul untuk mengarang. 

            Membaca juga dapat menguatkan imaginasi. Proses imaginasi sangat baik untuk otak. Semasa proses imaginasi sel-sel otak berhubung antara satu sama lain untuk menghasilkan imeg secara maya. Maklumat akan terhasil setelah otak mendapat maklumat daripada bahan bacaan. Jadi, otak  aktif bekerja yang menjadikan sesorang itu mampu berfikiran matang dan jauh ke hadapan.

           Membaca dapat mengisi masa dengan cara yang berfaedah. Ia boleh dilakukan setiap kali ada masa yang terluang.  Oleh itu, masa tidak akan dibazirkan dengan sia-sia seperti tidur berpanjangan, melepak dan lain-lain.
       
         Jelaslah, membaca boleh dijadikan sebagai  hobi yang baik . Orang yang membaca sentiasa menambah ilmu dan bermaklumat.


KLIK MUAT TURUN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan